plusresetminus
مشاوره

خواب و سلامتی

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۳۷
ما برای انجام کارهای روزانه مثل؛ بازی کردن، درس خواندن، کمک به پدر و مادر و... نیاز به انرژی و قدرت بدنی داریم. یکی از راه‌های تأمین انرژی و تجدید قوای بدن خوابیدن است. هر چه‌قدر خواب ما کیفیت بیش‌تری داشته باشد، شادابی و سلامتی روحی و جسمی ما بالاتر و بهتر می‌شود.   (یک نکته را خودمانی بگویم به خاطر فصل تابستان و تعطیلی مدارس، بعضی از ما شب‌ها دیرتر خوابیدیم و صبح‌ها هم دیر بیدار شدیم؛ بیایید از این به بعد خواب‌مان را تنظیم کنیم.) وقتی ما می‌خوابیم، اتفاقات جالبی در بدن‌مان رخ می‌دهد که در ادامه برایتان می‌گویم: 

1-رفع خستگی و استراحت بدن
2- پاک‌سازی اندام‌های بدن مثل ریه و کبد و.... 
اگر به میزان کافی نخوابیم این اتفاق در بدن نمی‌افتد و در نتیجه بیمار می‌شویم.  پاک شدن و تسویه اندام‌ها، وقتی که کودکان از ساعت نه یا ده شب بخوابند به بهترین شکل ممکن انجام می‌گیرد و هر چه‌قدر دیرتر بخوابید، بدن شما زمان کم‌تری برای پاک‌سازی دارد.
3-هورمون رشد که باعث رشد و قد کشیدن شما می‌شود، در خواب ترشح می‌شود. بدن شما به هشت تا ده ساعت زمان نیاز دارد تا این هورمون را تولید و به اعضای بدن‌تان برساند.  
4- آرامش اعصاب و گرفتن انرژی برای کارهای جسمی و فکری با یک خواب خوب  فراهم می‌شود. وقتی به اندازه‌ی کافی و خوب بخوابید، بدن‌تان برای شروع یک روز خوب کاملاً شارژ می‌شود.
5- تقویت حافظه و بالا رفتن توانایی یادگیری مخصوصاً در مواردی مثل درس ریاضی که به دقت بیش‌تری نیاز هست، در پی یک خواب خوب فراهم می‌شود. 
6-اگر می‌خواهید عمر طولانی داشته باشید، باید به موقع و به اندازه بخوابید. در صورتی‌که کامل نخوابید، سلول‌های بدن شما توانایی بازسازی کم‌تری دارند و زودتر از دیگران دچار پیری می‌شوید.

نکته پایانی که می‌خواهم برایتان بگویم این است که بزرگ‌ترها مخصوصاً سالمندان برای خوابیدن به آرامش و سکوت احتیاج دارند. اگر می‌خواهید عزیزان‌تان بیمار نشوند و سلامتی داشته باشند، حتماً در هنگام شب رعایت حال‌شان را بکنید و اجازه بدهید در آرامش استراحت کنند.
    زود بخوابید تا زود بلند شوید.
   سیستانی: زود بوپسیت،تازوت پادآی ات.
   بلوچی: پِگَعی خوُ شَه که پِگَ پُوشَ.
نویسنده:علیرضا نیکبخت
کد مطلب: ۱۵۲
پرینت دانلود ارسال به دیگران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما